Clio R20 by Madeno Racing





Clio R20 Trackday Edition

Madeno Racing

Trackday Edition




Een ‘normale’ straatauto, hoe goed van kwaliteit en snel ook, is niet echt geschikt voor het rijden op een circuit. Niet alleen zullen wegligging en remmen daarvoor te wensen overlaten, ook zullen specifieke onderdelen al snel de geest geven. Voor de categorie ultrasportieve automobilisten heeft Madeno Racing op basis van de Clio Renault Sport daarom een ‘road-legal’ R20 trackday edition ontwikkeld. Daarbij is de jarenlange ervaring met de preparatie en het op professionele wijze inzetten van zowel race- als rally-Clio RS versies in diverse nationale en internationale competities van onschatbare waarde.

Voor trackdaydeelname op een circuit met een Clio R20 is geen speciaal transport nodig, want de Clio R20 van Madeno Racing is toegestaan op de openbare weg en dus voorzien van een kenteken. De Clio R20 wordt door Madeno Racing volledig volgens RDW/APK-eisen en voorschriften gebouwd en blijft daardoor voorzien van het originele kenteken, zodat de auto tevens probleemloos voor normaal dagelijks gebruik geschikt is.

Als basis dient een nieuwe of jonggebruikte standaard Renault Clio III RS. Voor aanvang van de preparatie van de standaard al uitermate sportieve en potente Clio RS worden in nauw overleg met de klant de gewenste specificaties en wensen besproken en geanalyseerd. Vervolgens worden een budgetcalculatie en preparatieplanning gemaakt. Tijdens de preparatie wordt de klant door Madeno Racing regelmatig geïnformeerd over de voortgang, waarbij de Madeno Racing-technici zorgdragen voor perfectie tot in de kleinste details.

Conversie en preparatie
Het interieur van de standaard Clio RS wordt volledig gedemonteerd, waarna de gehele body kaal gemaakt wordt voor de montage van een volledig gelaste veiligheidsrolkooi. De complete binnenzijde van de body en de rolkooi worden vervolgens in de gewenste kleur gespoten. Daarna wordt het interieur voorzien van twee FIA-gekeurde Sabelt racestoelen inclusief een zespunts veiligheidsharnas en een racestuur met stuurnaafverlenger. Voor een optimale zitpositie wordt de stuurkolom aangepast aan de lagere zitpositie.

Voor een verdere gewichtsreductie en een optimale afwerking van het interieur heeft Madeno Racing speciaal voor de Clio R20 trackdayversie deurpanelen, achterpanelen en footrests van polyester en ultralicht carbon fiber ontwikkeld. Het onderstel van de Clio R20 wordt voorzien van een door Madeno Racing ontwikkelde en volledig verstelbare coil-over suspensionkit met een road/trackday set-up. De spoorbreedte van zowel de voor- als achteras neemt met maar liefst 32mm toe.

Voor optimalisatie van de wielgeometrie wordt de voorwielophanging voorzien van een bumpsteer kit, verstelbare topmounts inclusief uniballs die tevens optimale verstelmogelijkheden voor camber en caster van de vooras mogelijk maken. Voor het verkrijgen van de gewenste achterwielgeometrie wordt de achteras gemodificeerd en voorzien van afstelmogelijkheden voor sporing en camber.

Op de originele RS of optionele 8.0 x 17 Speedline flowformed cup velgen worden roadlegal Toyo R888 high performance semi slick banden gemonteerd. Daarbij worden tevens de standaard wielbouten vervangen door tapeinden en wielmoeren.
Het Brembo remsysteem wordt geoptimaliseerd middels remkoeling naar de 312 mm remschijven en de vierzuigerremtangen, montage van teflon/edelstaal remleidingen, remblokken met race-compound en Dot 5.1 remvloeistof.

Performance
Het standaard motorvermogen van de 197 pk sterke 2.0 16V Renault Sport krachtbron kan middels optionele beschikbare motorperformance upgrade kits
worden opgewaardeerd tot maar liefst 230 pk. Standaard heeft de Clio R20 een handgeschakelde close ratio 6-versnellingsbak.

Voor de zeer ervaren en veeleisende Clio R20 trackdayrijders biedt Madeno Racing tevens een uitgebreid programma aan opties, zoals diverse motor upgradekits, sperdifferentieel, high performance wielophangingdelen en laptime- en dataloggingsystemen.