Clio R20 by Madeno Racing





Clio R20 News

Clio R20 news
2012.10.23

Stephan Polderman Eurocup Clio Gentleman kampioen 2012


Stephan Polderman heeft zich tijdens de laatste manche van de Eurocup Clio in het kader van de prestigieuze World Series by Renault tot kampioen gekroond in het Gentlemen Championship. De restaurateur uit het Nederlandse Sluis, maar met een Belgische vergunning, was veruit de meest regelmatige piloot in zijn Klasse. Tijdens de acht wedstrijden, verdeeld over vier weekends in België (Francorchamps), Duitsland (Nürburgring), Frankrijk (Paul Ricard) en Spanje (Catalunya) stond de rijder van Madeno Racing maar liefst zeven maal op het podium, pakte één overwinning en werd driemaal tweede en derde. Tijdens het laatste weekend, verreden op het circuit van Catalunya, was hij reeds zeker van de titel na de eerste wedstrijd. Zijn ploegmaat bij Madeno Racing, de Nederlander René Steenmetz, pakte de laatste zege van het seizoen voor de Spanjaard Santiago Navarro en Stephan Polderman.

De Nederlandse grensbewoner is een Clio specialist pur sang. Na drie titels op rij in de Dunlop Endurance Cup en de BTCS met een doorgeëvolueerde Renault Clio is de honger naar de cupracen nog steeds niet gestild. Desondanks ging de zaakvoerder van restaurant Balmoral uit Sluis regelmatig andere oorden opzoeken met ondermeer deelnames in de 24 Hours of Zolder, de Nederlandse wintercup, de Supercar Challenge, enz. Maar zijn hart bleef sneller kloppen richting het pure cupracen.

Een aantal jaren geleden hing Stephan de helm aan de haak na een zware crash tijdens een wedstrijd voor de Renault Clio Cup. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de Belgische Nederlander kwam terug en reed voornamelijk lange afstandsraces. Drie titels verder schakelde hij dan terug definitief over naar zijn eerste grote liefde, het cupracen.

“We hebben samen met Madeno Racing niet voor de gemakkelijkste oplossing gekozen”, aldus Stephan Polderman. 

“De Eurocup Clio is een van de meest intensieve competities met constant 35 wagens in het peloton en chrono’s die spectaculair dicht bij elkaar aanleunen. Als je ergens een halve seconde laat vallen kan dit 20 plaatsen schelen op de startgrid. Er zitten een pak getalenteerde jonge wolven in en die zorgen voor zeer geanimeerde wedstrijden. Er is dan ook veel wagencontact en regelmatig vliegen de spiegels en andere onderdelen van de carrosserie in het rond. Maar het is en blijft telkens een uitdaging en er wordt agressief gevochten voor iedere stek in het peloton. In endurance kan je een afwachtende houding aannemen en het ideale moment uitkiezen om een aanval te plaatsen. Het cupracen is korter, intensiever en afwachtend rijden wordt zwaar afgestraft. Nog een groot voordeel van de Eurocup is dat je binnen de World Series by Renault telkens over een prima organisatie beschikt en je dweilt verschillende landen en circuits af”.

“Niet alleen vooraan wordt er zwaar gevochten voor iedere meter; ook bij de Gentlemen Drivers wordt er hard geknokt. Het woord ‘Gentlemen’ is hier niet altijd op zijn plaats. Het zijn stuk voor stuk iets oudere rakkers die veel ervaring hebben en de knepen van het vak kennen”, lacht Polderman. 

En ondanks zijn heel drukke professionele agenda zal Stephan Polderman ook volgend seizoen opnieuw paraat tekenen. En dit niettegenstaande dat de kalender voor 2013 wordt opgetrokken van vier naar zes weekend of van acht naar twaalf races.

“Het is veel, maar hierbij kan ik rekenen op de professionele bijstand van het Madeno Racing Team”, gaat Stephan verder.
“Gezien mijn beperkte vrije tijd is een ‘arrive and drive’ de best oplossing en dat vind ik perfect terug in het team van Madeno Racing. Deze heeft trouwens een gans seizoen telkens opnieuw een frisse en competitieve wagen afgeleverd. We hebben afgelopen seizoen geen enkele technische tegenslag gekend”.

“De bedoeling is om volgend seizoen met het nieuwe model van de Renault Clio opnieuw de volledige Eurocup te rijden. Uiteraard om mijn titel bij in het Gentlemen Championship te verdedigen en zo hoog mogelijk algemeen te scoren”.

“Uiteraard is dit niet mogelijk zonder de inzet van onze partners. Bij deze wil ik dan ook mijn dank betuigen aan Oranjedak, Latchways, McDonald’s, Horeca Totaal, DRV Accountants, Finesse koffiekoekjes, c-factory, Ava Pro, Polderduin Onroerend Goed, Madeno Racing en Restaurant Balmoral”. 


Eindstand top 5 Eurocup Gentleman Trophy 2012:

1. Stephan Polderman  (BE)     Madeno Racing
2. Santiago Navarro      (ESP)  Milan Competition
3. René Steenmetz       (NL)     Madeno Racing
4. Francois Bernard      (FRA)  FB Racing
5. Giancarlo Lenzotti     (I)        Composit Motorsport 

De voorbereidingen voor volgend seizoen zijn inmiddels reeds in volle gang. De Eurocup Clio zal in 2013 exclusief starten met een nieuwe versie van de Clio, waarna in 2014 alle nationale Clio Cups met de nieuwe Clio 4 race versie zullen gaan rijden. 

De nieuwe Renault Sport Clio race versie beschikt over een 1.6 turbo motor met 220 pk. en 270 Nm koppel. Motor elektronica en datalogging systeem zijn ontwikkeld door Cosworth. Er wordt sequentieel geschakeld met paddle shift systeem en de wagen zal worden voorzien van 320mm remmen met 4 pots remtangen. Voor de ophanging vooraan zijn speciale aluminium draagarmen ontwikkeld. Het onderstel van de nieuwe cup Clio is voorzien van verstelbare Sachs schokdempers.


Het Eurocup Clio kampioenschap 2013 zal bestaan uit 6 events (4 WSR) en 12 wedstrijden en voorafgaand aan het seizoen zal Renault Sport 2 collectieve testdagen organiseren.

kalender Eurocup Clio 2013

11/12 Mei Imola (I)
01/02 Juni Spa francorchamps (BE) WSR
20/21 Juli Red Bull Ring (AT) WSR
28/29 Sept Paul Ricard (F) WSR
19/20 Oct Catalunya (ES) WSR
02/03 Nov Navarra (ES) Clio cup International finals 


« back